Maitoauto kulkee 365 päivänä vuodessa
Maitoauton kuljettaja on tärkeä lenkki suomalaisessa ruokatuotannossa.
Maitotilojen arki pyörii kaikissa tilanteissa, niin tavallisessa arjessa kuin poikkeusoloissakin, ja maidot pitää tilalta myös hakea. Maitoauton kuljettaja onkin tärkeä lenkki suomalaisessa ruokatuotannossa. Mutta millaista on maitoauton kuljettajan työ? Hypätäänpä Juhana Roimolan biokaasuauton kyytiin ja otetaan selvää.
Vain puolet työstä ajamista
Kuljettajan tavallinen työvuoro on keskimäärin 11 tuntia ja pitää sisällään paljon muutakin kuin ison säiliöauton ajamista.
”Ajaminen on tosiaan ehkä puolet työstä. Tilalla tehtävät työt ovat oma juttunsa, ja meijerilläkin riittää tekemistä. Olen itse koulutukseltani logistiikkainsinööri ja tehnyt aiemmin viitisen vuotta toimistohommia, mutta siirryin sitten kuitenkin näihin töihin, kun saimme kuljetusalan perheyritykseemme Autoyhtymä Roimola Ky:lle toisen maitoauton ajoon”, Juhana Roimola kertoo.
Maitoauton kuljettajan työtä Roimola kehuu monipuoliseksi: ”On tämä vaihtelevaa verrattuna moneen muuhun rahti- tai kuljetusalan työhön. Ja onhan se mukava ajaa kauniissa maalaismaisemassa. Tykkään myös vuorotyöstä ja siitä, että on välillä arkivapaitakin.” Koska valiolaisia maitotiloja on ympäri Suomen Hangosta Utsjoelle, on keräilyreiteilläkin eroa. Riihimäen läheisyydessä liikkuvan Roimolan kuljettaman maitoauton mittariin kertyy kilometrejä vaihtelevasti reitistä riippuen.
”Maitoauto on liikkeessä 365 päivänä vuodessa, yli 20 tuntia vuorokaudessa. Välissä vain kuljettaja vaihtuu. Meillä on neljä erilaista reittiä. Viime yönä kerättiin maito 25 navetasta, tämän päivän keräily on vapaan lehmän maitoa seitsemältä tilalta. Luomumaidon reitti on kilometreissä pisin. Silloin kerätään maidot yhdeksältä tilalta ja kilometrejä mittariin kertyy yli 500. Kuljetuspäälliköt tekevät reittisuunnittelun, mutta me kuljettajat saamme kyllä myös kertoa mielipiteemme”, Juhana kertoo.