Jotta lantabiokaasua voidaan hyödyntää laajemmin, tarvitaan oikeanlaisia poliittisia kannusteita markkinan syntymisen tueksi:
1. Kannusteet biokaasulla toimivien ajoneuvojen hankintaan
Kansallisten kannusteiden on oltava kunnossa biokaasulla toimivien raskaiden ajoneuvojen käyttöön: kalustotuen määrän nosto niin paineistettua kuin nesteytettyä biokaasua käyttäville raskaille ajoneuvoille on avainasemassa. Jotta markkina syntyy, on myös oltava kannustimia nykyisen ajoneuvokannan konversioon.
2. Pitkäaikaisia ja ennakoitavia investointitukia
Laajamittaisen biokaasun tuotannon aikaansaamiseksi tarvitaan merkittäviä biokaasulaitosten investointitukia. Jotta ennakointi olisi mahdollista, investointitukien tulisi olla hallituskauden ylittäviä, pitkiä investointitukia. Laitosinvestointien lisäksi lantabiokaasun tuottamiseksi tulee tehdä investointeja myös tilatasolla. Näitä maatilojen biokaasun tuotantoon osallistumiseksi tehtäviä investointeja tulisi tukea, jotta biokaasulaitosten raaka-aineen saatavuus saadaan turvattua.
3. Maatilojen kannusteet osallistua teolliseen biokaasutuotantoon
Maatiloilla on oltava kannusteita luovuttaa syötteitä. Maatiloilla joudutaan tekemään investointeja esim. hankkimaan etäsäiliöitä. Näitä investointeja on tuettava ja yhtenä vaihtoehtona voisi olla ravinnekiertokorvauksen merkittävä päivittäminen. Luovuttamalla maatalousbiomassoja biokaasulaitokseen, maatila voi pienentää hiilijalanjälkeään.
4. Maantieteellisesti kattava jakeluverkosto
Liikennebiokaasun maantieteellisesti kattavaa jakeluverkostoa tulee kehittää vastaisuudessakin. Liikennebiokaasun nykyinen suppea jakeluverkosto on yksi merkittävimmistä syistä biokaasun kysynnän hitaaseen kehitykseen.
5. Lupaprosessit sujuvammiksi
Biokaasun lupaprosesseja on kehitettävä sujuvammiksi. Lupaprosessit tulisi keskittää yhdelle viranomaisille käsittelyn nopeuttamiseksi. Käsittelyn tavoiteajassa tulisi pysyä, jotta lupaprosessin aikataulu olisi ennakoitavissa.
Tällä hetkellä biokaasulaitoshankkeelta edellytetään ympäristövaikutusten arviointia (YVA), jos laitoksen vuotuinen syötemäärä ylittää 35 000 tonnia. Tuon raja-arvon nostaminen korkeammalle edistäisi lantabiokaasun tuotantoa lyhyellä aikavälillä.
6. Vireillä olevat tuotantolaitosinvestoinnit edellyttävät jakeluvelvoitetta.
7. EU-tasolla ei raskaan liikenteen polttomoottoriajoneuvojen käyttöä haittaavia päätöksiä
Huolehdittava, ettei tule haittaavia päätöksiä, kuten esimerkiksi ehdotuksia, jotka ohjaavat raskaan liikenteen ajoneuvovalmistajien tuotekehitystä vain sähkö- ja vetykaluston kehittämiseen. Tällainen esitys tulisi estämään tieliikenteen mahdollisuudet hyödyntää biokaasua ja on riski myös suomalaiselle raskaalle liikenteelle, joka nojaa muuta Eurooppa suurempaan kalustoon.
8.Tarvitaan biokaasun ja ravinnekierrätyksen kokonaisuuden koordinaattori valtionhallinnossa
Biokaasun päästö- ja kasvumahdollisuuksien realisoituminen edellyttää nykyistä parempaa kokonaisuuden hallintaa. Biokaasuasioiden edistämisen vastuualue on pirstoutunut lukuisille ministeriöille ja viranomaisille. Tämä johtaa kokonaisuuden kannalta epäoptimaaliseen ohjauskokonaisuuteen, hidastaa toimeenpanoa eikä ratkaise ns. muna-kana-ongelmaa, jossa tuotannon, jakeluverkon ja ajoneuvokannan syntymisessä kukin odottaa edellisen kehittymistä.