Valion pakkausten ilme syntyy Maijun työpöydällä: “Autan kaupassakävijöitä tekemään valintoja”
Pakkauksista vastaavana graafisena suunnittelijana työskentelevä Maiju Siltakoski huolehtii, että Valion tuotteiden yhdennäköisyys säilyy pakkaustyypistä ja -materiaalista toiseen. Hyvä pakkausdesign välittää oikeanlaista mielikuvaa tuotteen ominaisuuksista, laadusta ja hinnasta.
Ruoka on merkittävä osa meidän kaikkien päivittäistä arkea. Valikoiman ja tarjonnan laajentuessa ihmiset joutuvat tekemään entistä enemmän päätöksiä, mitä omaan ostoskoriin valitaan. Pakkausdesignit rakentavat mielikuvaa koko brändistä ja sitä kautta ohjaavat myös ostopäätöksiä. Tunnistettavuus on erityisen tärkeää.
”Kaikkien pitää löytää omat tuotteensa, ja pakkausdesignilla on siinä iso rooli. Esimerkiksi kasvipohjainen tai luomutuote pitäisi olla tunnistettavissa jo ulkonäöstä. Suunnittelu lähtee liikkeelle kuluttajien tuntemuksesta”, Maiju Siltakoski kuvailee.
Pakkaussuunnittelijana hän tekee tiivistä yhteistyötä tuoteryhmien, kuluttajatutkimus- ja pakkauskehitystiimien kanssa. Kun pakkauksen materiaali vaihdetaan esimerkiksi kierrätyskartonkiin, on graafisen suunnittelijan työnä miettiä, miten tämä viestitään pakkausdesignin kautta asiakkaille. Pakkaus onkin tärkeä kanava vastuullisuudesta kertomiseen, ja siksi myös pakkausten kierrätysmerkintöjen on oltava selkeitä ja ajantasaisia.
Maiju toimii myös Valion pakkausdesign- ja painokumppanien yhteyshenkilönä sekä talon sisäisenä konsulttina pakkausdesign-asioissa.
”Oma jokapäiväinen työni on hyvin pitkälle yhteistyötä. Toimivassa pakkauksessa yhdistyy monen osaston osaaminen”, Maiju summaa.