Siirry sisältöön
Vastuullisuus

Pakkausten ympäristö­ystävällisyydessä on tehty huikeita harppauksia – ”Palautuspullo voi tulla juustotiskillä vastaan”

Pakkausten ympäristö­ystävällisyydessä on tehty huikeita harppauksia – ”Palautuspullo voi tulla juustotiskillä vastaan”

Pakkausvalinnalla voi parantaa maailmaa. Valio valmistaa vuosittain kotimaan markkinalle 250 miljoonaa harjakattoista tölkkiä, joten niissä käytetty kasvipohjainen materiaali säästää tuntuvasti ympäristöä.

”MIETIPÄ ensi kerralla kun menet kauppaan, että pullonpalautukseen laittamasi muovipullo tulee sinua juustotiskillä vastaan”, kertoo Valion pakkauskehityksestä vastaava Juhana Pilkama tyytyväisenä.

”Valion juustoviipalepakkaus valmistetaan käytännössä panttipulloista.”

Juhana Pilkama on viihtynyt Valiolla jo yli 20 vuotta.

Juhana Pilkama on viihtynyt Valiolla jo yli 20 vuotta.

Kierrätysmuovin ja kasvipohjaisten materiaalien käyttäminen pakkauksissa on yksi Valion keinoista päästä tavoitteeseensa, hiilineutraalisti tuotettuun maitoon vuoteen 2035 mennessä. Paljon tehtävää on tietysti myös siinä, että itse tuotteen hiilijalanjälki pienenee. Juhana Pilkama itse suhtautuu intohimoisesti kierrättämiseen ja luonnonmukaisiin ratkaisuihin sekä töissä että vapaalla.

”On ehdottoman siistiä päästä vaikuttamaan töissä siihen, että maapallo ei huku jätteeseen”, Juhana Pilkama toteaa.

Hän on viihtynyt Valiolla ensin tuote- ja myöhemmin pakkauskehityksessä jo yli 20 vuotta.

PAKKAUSTEN kehittäminen on pitkäjänteistä työtä. Pakkauksen tärkein tehtävä on suojata elintarviketta. Kaikkein suurinta tuhlausta on, jos ruoka ehtii pilaantua ja heitetään pois.

”Jos juusto pakataan paperikääreeseen, se säilyy muutaman viikon. Kun pakkaamme sen muoviin, säilyvyys voi olla jopa puoli vuotta tai pidempääkin. Aika iso ero”, Juhana Pilkama havainnollistaa.

Maitopurkit Valio tehdas

100-prosenttisesti kasvipohjaisten tölkkien lanseerauksessa Valio oli ensimmäinen maailmassa.

Valio PROfeel -tuotteiden lusikkakannet poistettiin muovin vähentämiseksi.

Suomessa on fiksuja kuluttajia, ja kokonaisuutena ollaan menossa tiedostavampaan suuntaan.

Kohti hiilineutraalia maitoa 2035 Valio
Search