Maidon hinnasta on viime aikoina käyty vilkasta keskustelua, ja myös suomalaiset kuluttajat ovat pohtineet erilaisia keinoja tukea maitotilayrittäjiä. Ari Hämäläinen Nummelasta perusti nettiadressin, jolla hän ehdottaa sekä maitoalan yrityksille että vähittäiskaupalle maidon hinnan nostamista ja lisähinnan maksamista suoraan maitotiloille. Valion kotimarkkinoista vastaava johtaja Elli Siltala vastaanotti adressin maanantaina 11.6. yhdessä muiden alan toimijoiden kanssa.
– Haluan kiittää Ari Hämäläistä ja muita allekirjoittaneita erinomaisesta arvostuksen ja välittämisen osoituksesta suomalaisille maitotilayrittäjille ja ruoan tuottajille. Kuluttajan näkökulmasta paras ja helpoin tapa tukea suomalaisia maitotiloja on valita kaupassa suomalaisesta maidosta valmistettu tuote, Siltala kommentoi aloitetta.
Suomalaiset maitotilayrittäjät omistavat Valion ja Valion tärkein tavoite on maksaa maidosta mahdollisimman hyvää hintaa maidontuottajaosuuskunnille.
– Valion tehtävä on maksaa maidosta mahdollisimman hyvin ja näin pitää maitotilallisten puolia. Kaikki se, mitä kotimaisesta raakamaidosta kestävästi voidaan maksaa, maksetaan maitotilayrittäjille. Kun kuluttaja valitsee kaupassa Valion tuotteen, hän on samalla mukana luomassa työtä ja toimeentuloa Valion 5 500 omistajayrittäjälle Hangosta Utsjoelle. On myös hyvä muistaa, että maidot ovat vai pieni osa kaikista meijerituotteista. Esimerkiksi Suomessa myydystä juustosta puolet on ulkomaalaista. Maidoksi käännettynä se tarkoittaisi 700 miljoonaa litraa suomalaisten maitotilayrittäjien tuottamaa maitoa, Siltala jatkaa.
Maitotilayrittäjistä koostuva Valion hallitus seuraa tarkoin yhtiön maksukykyä ja asettaa tilityshinnan sen mukaan, mitä yhtiöllä on kestävästi varaa maksaa omien kulujen ja kehittämiseen varattujen varojen jälkeen. Valio on 2014 alkaneesta maitokriisistä huolimatta pystynyt maksamaan maitotiloille enemmän kuin Euroopassa keskimäärin. Viime vuosien aikana Valio on toteuttanut myös mittavan kustannussäästöohjelman, jotta maitotilayrittäjille maksettava hinta voitaisiin turvata mahdollisimman hyvin.
Valio ei kilpailulainsäädännön vuoksi voi sopia kaupan eri toimijoiden kanssa suorasta lisäyksestä hintoihin. Valio ei myöskään voi kommentoida maidon hintaa julkisuudessa vuoden varrella, vaan kertoo vuosittaisen keskihinnan kerran vuodessa tilinpäätöksessään. Vuonna 2017 Valio tilitti maitotilayrittäjien muodostamille osuuskunnille noin 39 senttiä litralta.
Kuvassa vasemmalla Ari Hämäläinen, maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Eero Isomaa, Valion johtaja Elli Siltala, Arlan hankintajohtaja Sami Kilpeläinen ja SOK:n kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.