Mitä maitotilalla tapahtuu? Keitä valiolaiset maidontuottajat ovat ja mitä perhetilan pyörittäminen heille merkitsee? Loppuvuoden aikana Valion tölkit avaavat virtuaalisen oven kahdeksalle tilalle. Suomalaiset maitotilat omistavat Valion, ja Valio maksaa kaikki tuottonsa maidon hinnan kautta 5 300 perhetilalle Hangosta Utsjoelle.
Valio käynnistää yhteistyössä teknologiayritys Arilynin kanssa kampanjan, joka hyödyntää lisätyn todellisuuden teknologiaa. Valion tölkkien kylki muuttuu mobiilisovelluksen avulla virtuaaliseksi valkokankaaksi, jonka kautta pääsee kurkistamaan maitotilojen arkeen. Matkan maitotilalle voi tehdä vaikka aamiaispöydässä.
Kampanjan minielokuvat kertovat kahdeksan maitotilallisen tarinaa. Ensimmäisenä matkataan kutemajärveläiselle Ollinahon tilalle. Muutama vuosi sitten Tuomas ja Maisa päättivät tehdä täyskäännöksen elämässään ja lähteä hektisestä Helsingin keskustasta pyörittämään perhetilaa, joka on ollut suvussa vuodesta 1596.
– Vieläkään ei tee mieli palata takaisin Helsinkiin, Tuomas Laitinen kertoo. Välillä kyllä mietin, että helpommalla pääsisin, jos tekisin työtä, missä ei olla sään armoilla. Kesä oli kuiva ja laittoi tilallisen katsomaan pidemmälle tulevaisuuteen. Meidän pitää varautua ilmaston muuttumiseen jo lähitulevaisuudessa, Tuomas kertoo Ollinahon tilan tuoreimpia kuulumisia.
– Jatkossa kiinnitämme entistä enemmän huomiota peltojen kasvukuntoon. Hyväkuntoisella pellolla nurmi kasvaa paremmin, ja pelto ja maaperä sitovat ilmasta enemmän hiiltä. Se on meidän konkreettinen tekomme ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Teemme myös rehua varastoon niinä kesinä, kun nurmi kasvaa hyvin. Ruoka on ollut meille suomalaisille tähän asti itsestäänselvyys. Toivon, että ihmiset ymmärtävät lähellä tuotetun, puhtaan ruoan merkityksen, Tuomas pohtii.
Syksyn mittaan ruokapöydästä käsin pääsee tutustumaan myös muihin maitotilallisiin, esimerkiksi torniolaisiin Juntin veljeksiin, jotka jo pikkupoikina haaveilivat maanviljelijän työstä. Kaamoksen aikaan maitopurkit taas vievät matkalle EU:n pohjoisimmalle maitotilalle, jossa työskennellään säiden armoilla, mutta nautitaan tuntureiden luonnosta.
– Valio on 5 300 suomalaisen maitotilallisen osuuskuntien kautta omistama yritys ja maksamme jokaisen maitolitran tuoman tuoton takaisin suomalaisille perhetiloille maidon hinnan kautta. Näin syntyy työtä Hangosta Utsjoelle. Haluamme kertoa suomalaisille, että kun valitsee kaupassa Valion juuston, rahkan tai jogurtin, voi olla varma siitä, että tuotot menevät maitotiloille ympäri maan, markkinointi- ja viestintäjohtaja Ann-Mari Hämäläinen kertoo.
Katso tästä, miten maitopurkki herää eloon:
Kampanjan löydät muun muassa useista Valion jogurtti-, maito- ja marjakeittotölkeistä, ja maitotilavideot vaihtuvat parin viikon välein.
Kampanjan sisältöjä pääset tarkastelemaan tölkistä lataamalla Arilyn-mobiilisovelluksen. Sovellus hyödyntää lisätyn todellisuuden (augmented reality, AR) teknologiaa, jossa virtuaalista sisältöä tarkastellaan älypuhelimen tai tabletin kautta osana oikean maailman ympäristöä.