Valio on vuosien ajan testannut erilaisia ympäristöystävällisiä polttoaineita käyttävää kalustoa. Nyt Valio ottaa uuden askeleen kohti ympäristöystävällisiä kuljetusratkaisuja. Valion ensimmäinen biokaasulla toimiva jakeluauto starttasi pääkaupunkiseudun liikenteessä syyskuussa.
Idea biokaasuautoon syntyi valiolaisten kiertotalousajattelusta: täytyyhän myös maidontuotannossa syntyneet jätteet saada kunnolla hyötykäyttöön. Ja koska Valion meijereiden jätteistä on jo tovi tuotettu biokaasua, miksei seuraavaksi kokeiltaisi ympäristöystävällistä biokaasulla toimivaa jakeluautoa Valion tuotteiden kuljetuksessa. Uusiutuvalla, kotimaisella biokaasulla Valio pystyy vähentämään jopa 85 % polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä.
– Haluamme testata erilaisia ympäristön kuormitusta vähentäviä teknologioita sekä biopolttoaineita. Biokaasu on niistä yksi varteenotettavimmista ratkaisuvaihtoehdoista. Biokaasun raaka-aineena käytetään muun muassa Valion tuotannon ravinnoksi kelpaamattomia sivuvirtoja. Kaikki, mikä mätänee ja on biohajoavaa, soveltuu biokaasun raaka-aineeksi. Tämä on kiertotaloutta parhaimmillaan, kertoo logistiikkapäällikkö Mika Jyrkönen Valiolta.
Valio osallistuu biokaasun tuotantoon toimittamalla ruoaksi kelpaamatonta jätettä kotimaisen energiayhtiö Gasumin biokaasulaitoksille. Sen sijaan, että jätteet kulkeutuisivat kaatopaikalle tai ne poltettaisiin, biokaasulaitoksella niistä syntyy mädätyksen avulla biokaasua. Tätä kaasua voidaan taas hyödyntää esimerkiksi polttoaineena liikenteessä tai energiana teollisuudessa. Koska biokaasua syntyy eloperäisen jätteen mädättämisestä, siitä saadaan uusiutuvaa ja kotimaista polttoainetta.
– Onhan se hienoa, että Suomen johtava maitotuotteita valmistava yhtiö pystyy hyödyntämään omaa jätettään ja sillä tavoin vähentämään päästöjään. Biokaasu on taloudellisesti kilpailukykyinen muihin biopolttoaineisiin nähden. Noin 40 prosenttia Suomen liikenteen päästöistä tulee raskaasta liikenteestä, ja siksi juuri siihen kohdistuu paineita päästöjen vähentämiselle, kertoo myyntipäällikkö Juha-Matti Koskinen Gasumilta.
Valion uusi biokaasulla toimiva jakeluauto on askel kohti vähäpäästöistä maidonkuljetusta. Biokaasun käyttö maidon kuljetuksessa tukee myös Suomen hallituksen ja EU:n asettamia tavoitteita kaasuautojen määrän lisäämisestä ja päästöjen vähentämisestä. Yhtenä keskeisenä EU-tavoitteena on, että vuonna 2025 uusien raskaan kaluston ajoneuvojen päästöjen pitäisi olla 15 prosenttia vuoden 2019 tasoa pienemmät. Biokaasun liikennekäytöllä voidaan vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia.
Valion ensimmäinen biokaasujakeluauto kuljettaa tuotteita Helsingin päävarastolta pääkaupunkiseudun kauppoihin. Pääkaupunkiseutu valikoitui ensimmäiseksi käyttökohteeksi hyvän kaasunjakeluverkoston vuoksi. Valiolle jakelureittien tehokkuus on tärkeää, ja siksi myös tankkausasemien sijainti on otettava huomioon biokaasuauton reitin suunnittelussa. Tehokas logistiikka tarkoittaa pienempiä päästöjä.
– Meillä on kovat odotukset biokaasun käyttöön liikenteessä. Haluamme nyt aluksi testata biokaasulla kulkevan jakeluauton toimintavarmuuden, luotettavuuden ja tästä seuraavat kustannukset. Näiden tietojen pohjalta katsotaan sitten jatkon edellytykset. Emme halua jättää kokeiluja vain tähän, vaan suunnitelmissamme on ottaa käyttöön myös nesteytetyllä maakaasulla, LNG:llä, toimiva maidonkeräilyauto. Osa valiolaisista on käyttänyt biokaasuautoja myös työsuhdeautoilussa jo pidemmän aikaa, Valion Mika Jyrkönen summaa.