Suomalainen kasvipohjaisten tuotteiden valmistaja Oddlygood ostaa pohjoismaisen Plantin. Yrityskaupan myötä Oddlygoodista tulee markkinajohtaja kasvipohjaisissa lusikoitavissa välipaloissa Ruotsissa ja kasvipohjaisissa ruoanlaittotuotteissa Suomessa. Oddlygood on kasvanut vahvasti, vaikka kasvipohjaisten tuotteiden markkinan yleinen kasvu on tasaantunut. Tämä kauppa vahvistaa entisestään Oddlygoodin tarjontaa, ja toteuttaa sen kasvustrategiaa: tavoitteena on tuoda markkinoille yhä enemmän maukkaita tuotteita.
Oddlygood, joka on syntynyt halusta tarjota planeetalle ja kaikille sen asukkaille maukkaita ja terveellisiä kasvipohjaisia vaihtoehtoja, kuten juomia ja lusikoitavia välipalatuotteita, on nyt tehnyt ensimmäisen yritysostonsa. Tämä on luonnollinen askel vuonna 2018 alkaneella kasvumatkalla, joka vuonna 2022 tuotti ennätyksellisen 23,5 miljoonan euron liikevaihdon.
– Planti on ensimmäinen yritysostomme ja seuraava askel kasvumatkallamme. Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla kasvoimme vauhdikkaasti, 40 % vuoteen 2022 verrattuna, mikä on huomattavasti markkinoita nopeammin. Planti®-portfolio täydentää nykyistä tarjontaamme – se vahvistaa markkina-asemiamme erityisesti välipalatuotteiden ja ruoanvalmistuksen alalla. Tämä sopii hyvin strategiaamme: etsimme omistajiemme Valion ja Mandatum Asset Managementin tuella aktiivisesti mahdollisuuksia kasvaa tämän kaltaisten ostojen kautta, sanoo Niko Vuorenmaa, Oddlygoodin toimitusjohtaja.
Valio ostaa Plantin tuotannon
30.9.2023 toteutunut kauppa on kaksiosainen. Kaupan myötä Oddlygoodista tulee Planti-tuotteiden ja -brändin sekä niihin liittyvien immateriaalioikeuksien omistaja. Oddlygoodista tulee markkinajohtaja maitotuotteiden tapaan käytettävissä lusikoitavissa välipaloissa Ruotsissa1 ja maitotuotteiden tapaan käytettävissä ruoanvalmistustuotteissa Suomessa2. Kaiken kaikkiaan Oddlygood on kaupan jälkeen kasvipohjaisten, maitotuotteiden tapaan käytettävien tuotteiden markkinassa toiseksi suurin Ruotsissa3 ja kolmanneksi suurin Suomessa4.
Samanaikaisesti Oddlygoodin enemmistöomistaja Valio ostaa Plantin tuotannon Turussa, ja työntekijät siirtyvät kaupassa Valion työntekijöiksi.
Oddlygood on kasvanut menestyksekkäästi, vaikka markkinan kasvu on tilapäisesti hiipunut ja monet muut toimijat ovat kohdanneet haasteita. Pitkällä aikavälillä kasvipohjaisten, maitotuotteiden tapaan käytettävien tuotteiden maailmanlaajuisessa markkinassa odotetaan vuosina 2021–2030 kasvua 69 miljardiin dollariin 12,0 prosentin vuotuisella kasvuvauhdilla (CAGR)5. Markkinakehityksen taustalla ovat kuluttajien kiinnostus vastuullisuuden eri teemoihin sekä vaatimukset maukkaaseen, monipuoliseen ja terveelliseen ruokaan. Ruoasta on tulossa yhä enemmän tapa ilmaista omaa elämäntyyliä.
– Näemme kasvipohjaisten tuotteiden markkinoilla suurta pitkän aikavälin kasvupotentiaalia, ja ne ovat avainasemassa Valion kasvustrategiassa. Yrityskaupan myötä me Valiolla vahvistamme edelleen asemaamme kasvipohjaisten tuotteiden maailmanluokan kehittäjänä ja valmistajana, joka täyttää nykyisten ja seuraavien tuotesukupolvien maku-, ravitsemus- ja rakenneodotukset, sanoo Kimmo Luoma, Senior Vice President Valio Food.
Planti oli kauppaan asti osa norjalaista Kavli-konsernia. Plantin liikevaihto vuonna 2022 oli 10,9 miljoonaa euroa.
– Plantin myyminen on strateginen päätös, jota olemme harkinneet perusteellisesti ja jonka tavoitteena on keskittyä liiketoimintamme muihin kategorioihin. Olemme etsineet oikeanlaista ostajaa, jolla on kykyä ja kunnianhimoa Plantin kehittämiseen. Olemme iloisia, että Oddlygood ja Valio tulevat mukaan, ja toivotamme uusille omistajille onnea, sanoo KavliHolding AS:n konsernijohtaja Kenneth Hamnes.
Kauppasummaa ei julkisteta. Kauppa ei aiheuta välittömiä muutoksia Oddlygoodin tai Plantin tuotevalikoimaan tai tuotantoon.
1 Ref.no. 04983299, Date: 2023-09-29 Source: Nielsen ScanTrack, DVH Totalt, Yoghurt Alternative, Sales Value, MAT TY, 2023 W.36 (Copyright © NielsenIQ.)
2 NielsenIQ Homescan Finland. Non-dairy cooking. Value purchases. MAT end 13 Aug 2023
3 Ref.no. 04983299, Date: 2023-09-29 Source: Nielsen ScanTrack, DVH Totalt, Non-milk based Alternative Dairy, Sales Value, MAT TY, 2023 W.36 (Copyright © NielsenIQ.)
4 NielsenIQ Homescan Finland. Non-dairy drinks, cooking, snacks. Value purchases MAT end 13 Aug 2023
5 Precedence Research. Dairy Alternatives Market (By Source; By Product; By Formulation; By Distribution Channel) – Global Industry Analysis, Size, Share, Growth, Trends, Regional Outlook, and Forecast 2022-2030.