Siirry sisältöön

8.1.2025

Uusi biokaasulla kulkeva maitoauto aloitti liikennöinnin Pedersöressä, Pohjanmaalla 

Valion maidonkeräilykalustoa täydentää jälleen uusi, ympäristöystävällinen biokaasukäyttöinen maitoauto. Paineistetulla biokaasulla (CBG) kulkeva auto aloitti maidonkeräilyn Pedersören alueella. Maitokuljetukset keskittyvät Seinäjoen meijerille, Etelä-Pohjanmaalle. Uusi auto pienentää keräilyn hiilijalanjälkeä jopa 85–90 % verrattuna perinteisiin dieselkäyttöisiin maidonkeräilyautoihin. 

Valion tavoitteena on hiilineutraali maidontuotanto vuoteen 2035 mennessä, ja kuljetusten päästöjen vähentäminen on tärkeä osa tätä tavoitetta. Biokaasun hyödyntäminen kuljetuksissa vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä merkittävästi, ja uuden auton myötä Valio jatkaa biokaasukäyttöisten keräilyautojen määrän kasvattamista vuosittain. Nyt käyttöönotettu auto on seitsemäs biokaasulla toimiva maitoauto ja toinen CBG-käyttöinen kaasuauto. 

Biokaasulla kestävämpää kuljetusta 

Paineistetulla biokaasulla kulkeva maitoauto käyttää polttoaineenaan teollisuuden sivuvirroista ja yhdyskuntajätteestä valmistettua uusiutuvaa biokaasua.  

“Pääosin Pedersören ja Kruunupyyn kuntien alueella maitoa keräävän auton toimintasäde on noin 500 km. Auto kulkee päivittäin noin 700 kilometriä ja auto tankataan keskimäärin kaksi kertaa päivässä jokaisen reitin päätteeksi. Yhden reitin keskimääräinen pituus on 350 km. Yhdellä ajokerralla keräillään noin 40 tonnia maitoa, mikä vastaa noin 15 maitotilan tuotantoa”, kertoo Valion logistiikkapäällikkö Petteri Laine. 

”Auto on ollut liikenteessä marraskuun alusta alkaen, ja kaikki toimii erinomaisesti. Vaikka auton toimintasäde on hieman lyhyempi kuin nesteytetyllä biokaasulla toimivilla autoilla, se soveltuu alueen kompakteille ja tiiviille reiteille. CBG-biokaasua tankkaavat myös henkilöautot, joten tankkauspaikkoja on enemmän verrattuna LBG:hen, Petteri Laine kertoo.  

Tulevaisuus biokaasun ja uusiutuvien polttoaineiden varassa 

Valiolla on tällä hetkellä seitsemän biokaasukäyttöistä keräilyautoa. Kesään 2025 mennessä autoja on tulossa neljä kappaletta lisää ympäri Suomen. Vaikka kuljetusten osuus Valion maidon hiilijalanjäljestä on vain noin 1,5 prosenttia, fossiilisten polttoaineiden käytön vähentäminen on tärkeää koko hiilineutraalin maitoketjun tavoitteen kannalta. Valio tähtää siihen, että vuoteen 2035 mennessä kaikki sen kuljetuskalusto käyttää uusiutuvia energiamuotoja, kuten biokaasua, uusiutuvaa dieseliä, vetyä tai sähköä. 

”Biokaasuautojen käyttöönoton määrän nopeampaa lisäämistä rajoittaa eniten tankkausinfran puutteet.  Erityisesti nesteytetyn biokaasun tankkausasemia pitäisi saada lisää ympäri Suomen ja mieluiten myös lähelle Valion tuotantolaitoksia. Esimerkiksi Lapinlahden, Haapaveden, Riihimäen tai Joensuun tehtaiden läheisyydessä tankkausasemia ei vielä ole, ja siksi kaasukäyttöisten autojen määrää siellä on vaikea lisätä. Keskustelua tankkausinfran kehittämiseksi käydään kaasun jakelijoiden kanssa kuitenkin koko ajan, Petteri Laine toteaa. 

”Valion keräily- ja jakeluautot ovat liikenteessä lähes ympäri vuorokauden. Tämä tekee kaluston modernisoinnista ja päästöjen vähentämisestä merkityksellistä niin Valiolle kuin koko Suomen ilmastotavoitteille”, Petteri Laine summaa. 

Lue viimeisimmät uutiset tai tutustu uutisarkistoon
Search