Valio osti maaliskuussa Pauligilta Nyhtökaura® -tuotteesta tutun Gold&Green® -brändin, tutkimus- ja tuotekehitystoiminnan sekä aineettoman omaisuuden, kuten esimerkiksi patentit. Gold&Greenin tunnetuin tuote on Nyhtökaura®, jota Paulig on valmistanut Järvenpäässä sijaitsevassa tehtaassa. Valio ei ostanut Pauligilta tuotevalmistusta eli kauppaan ei kuulunut Järvenpään tehdasta. Paulig ilmoitti kaupan toteutumisen jälkeen Järvenpään tehtaan tuotannon lopettamisesta siksi, että ei onnistunut kasvattamaan liiketoimintaa kannattavasti. Pauligin lopetuspäätöksen myötä Nyhtökauran valmistus Pauligin Järvenpään tehtaalla päättyi.
Nyhtökauran ystävät ovat ottaneet vahvasti kantaa sosiaalisen median kanavissa tuotteen jatkon turvaamiseksi. Valio on kaupan julkistamisesta lähtien selvittänyt erilaisia vaihtoehtoja, missä ja milloin Nyhtökauran tuotanto voisi jatkua. Valio pyrkii jatkamaan Nyhtökauran valmistusta, ja aikataulu tarkentuu lähiaikoina. Lisäksi tulossa on uusia, kasvipohjaisia tuotelanseerauksia.
”Haluamme jatkaa Gold&Green® -brändin tarinaa. Käymme tällä hetkellä keskustelua eri tahojen kanssa ja näyttääkin lupaavalta, että saattaisimme pystyä jatkamaan Nyhtökauran valmistusta vielä loppuvuoden aikana. Emme kuitenkaan ihan vielä pysty lupaamaan Nyhtökauran paluun ajankohtaa varmuudella. Olemme tuomassa markkinoille myös uusia Gold&Green® kasvipohjaisia tuotteita ja jatkamme aiempaa tuotekehitystä uusien innovaatioiden tuomiseksi”, kasvuliiketoiminnoista vastaava johtaja Tuomas Salusjärvi kertoo.
Valio panostaa kasvipohjaisten tuotteiden valikoimaan
Kasvipohjaisten tuotteiden suosion kasvu jatkuu, ja ne ovat yhä tärkeämmässä roolissa myös Valion valikoimassa. Haluamme tarjota kasvipohjaisten tuotteiden ystäville maistuvia ja laadukkaita tuotteita paitsi Suomessa, myös muualla maailmassa.
”Valiolle kasvipohjaiset tuotteet ovat hieno mahdollisuus rakentaa uutta, kansainvälistä kasvua, ja ne ovat yksi strategiamme keskeinen osa-alue. Aloitimme Oddlygood™ -tuotteilla vuonna 2018 ja olemme tulleet jäädäksemme. Viimeisen vuoden aikana olemme satsanneet esimerkiksi Oddlygood™ -brändin kansainväliseen kasvuun yhtiöittämisen kautta, ja nyt Gold&Green® -kaupan myötä saimme lisää tuotekehitysosaamista”, Salusjärvi kertoo.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Valio tuo uusia, kasvipohjaisia ruoanlaitto- ja välipalatuotteita kaupan hyllyyn ja kasvattaa myös kasvipohjaisen reseptiikan määrää suositussa reseptipalvelussaan. Kevään aikana kasvipohjaisen reseptiikan määrä on kasvanut useilla kymmenillä leivonnan ja ruoanlaiton resepteillä.
”Kannattaa ottaa Valion sosiaalisen median tilit seurantaan. Se on nopein tapa saada tietoa tuoteuutuuksistamme ja ajankohtaisista resepteistä. Kerromme oitis somessa, kun Nyhtökauraa koskevat suunnitelmamme tarkentuvat”, Salusjärvi vinkkaa.