Helmikuun alusta lähtien Valio Luomu™ tuotteiden valmistukseen käytettävä maito kulkee tilalta meijeriin nesteytetyn biokaasun eli LBG:n voimalla. Biokaasuauto pienentää maidon keräilyn hiilijalanjälkeä ja on samalla esimerkki kiertotaloudesta parhaimmillaan: Valion tehtaiden jätteestä valmistetaan nimittäin biokaasua. LBG-maidonkeräilyauto kerää vajaat 10 % kaikesta Valio Luomu™ maidosta ja kiertää eteläisen Suomen keräilyreitillä.
Ilmastonmuutoksen vauhti kiihtyy, ja ruokatalojen on löydettävä omat ratkaisunsa sen hidastamiseen. Valiolla on kunnianhimoinen tavoite: tähtäämme hiilineutraaliin maitoon. Logistiikan kehittäminen ja esimerkiksi biokaasun hyödyntäminen on yksi konkreettinen teko hiilijalanjäljen pienentämiseksi.
– Olemme selvittäneet biokaasulla kulkevan maidonkeräysauton käyttöä jo muutamia vuosia. Nyt ajoneuvojen teknologia ja biokaasun jakeluverkosto ovat niin hyvät, että halusimme ottaa auton käyttöön. Olen iloinen ja ylpeä siitä, että Valio Luomu™ tuotteen ostaja voi jatkossa tehdä entistäkin enemmän hyvää. Pienillä teoilla on yhteenlaskettuna suuri vaikutus, Valion kategoriapäällikkö Mirva Tollet sanoo.
Valio on reilun 5 000 suomalaisen maitotilan osuuskuntien kautta omistama yritys. Valio Luomu™ maidon lisäksi auto kerää myös muiden valiolaisten tuottajien maitoa. Haluamme pitää auton ajossa lähes 24/7, jotta sen päästöjä vähentävä vaikutus logistiikkaketjussa on mahdollisimman suuri, ja jotta saamme mahdollisimman paljon kokemusta auton käytöstä. Maitoauton kuljettaja hakee perusmaidon tiloilta päivällä, ja Valio Luomu™ maidon vuoro on yöllä.
Turvallinen termospullo
Raskaan kaluston kohdalla biokaasun hyödyntäminen on tullut vasta hiljattain mahdolliseksi, kun ajoneuvoista on saatu riittävän tehokkaita ja yhdellä tankkauksella saavutettu kantama riittävän pitkäksi.
– Valion uudessa Volvo LBG 460 -maidonkeräysautossa on käytännössä sama ajotuntuma ja teho kuin perinteisessä diesel-autossa. Autojen kuljettajilla ja autohankinnoista päättävillä on paikoitellen vielä vanhoja mielikuvia ensimmäisistä kaasuautoista, joiden ominaisuuksissa oli vielä kehittymisen varaa, Volvo Finland Ab:n myyntijohtaja Reino Manninen sanoo.
Biokaasu herättää monesti myös kysymyksiä turvallisuudesta − turhaan. Nesteytetty biokaasu (Liquefied Bio Gas, LBG) tankataan eristettyyn tankkiin. Biokaasu nesteytyy normaalissa ilmanpaineessa -162 asteen lämpötilassa. Jos kaasua vapautuisi tankatessa tai ajon aikana, se höyrystyisi ja sekoittuisi nopeasti ulkoilmaan.
– LBG:n leimahduspiste eli syttymiseen vaadittava lämpötila on hyvin korkea. Auton polttoainetankki on kaksoiskuorella varustettu ja alipaineistetulla tyhjiökerroksella eristetty, kuin termospullo, jotta kaasu pysyy kylmänä. Jos kaasu pääsisi lämpenemään ja paine tankissa nousemaan, polttoainetankin automatiikka vapauttaa kaasua hallitusti ilmaan ja paine laskee. Lämpötila voi nousta, jos auto on vaikkapa pitkään käyttämättä. Valion auto on ajossa tehokkaasti lähes 24/7.Näin saamme parhaat hyödyt sen ominaisuuksista, Manninen kertoo.
Kiertotaloutta parhaimmillaan
Valion tavoitteena on kerätä tällä ensimmäisellä maidonkeräysautolla kokemuksia energiatehokkuudesta ja käytöstä ylipäätään ja päättää sen perusteella jatkosta. Suunnitelmiin vaikuttaa myös se, miten raskaille ajoneuvoille sopivan biokaasun jakeluverkko eli tankkauspisteet laajenevat.
– On hienoa, että Valio hyödyntää biojätteistä tuotettua ympäristöystävällistä biokaasua polttoaineena ja sillä tavoin vähentää kuljetuslogistiikasta syntyviä päästöjä. Uusiutuvan biokaasun tuotanto on kiertotaloutta parhaimmillaan, ja sen avulla saadaan biojätteet tehokkaaseen hyötykäyttöön. Kotimaan liikenteen päästöistä 40 prosenttia tulee raskaasta liikenteestä. Siksi juuri yrityksien kuljetuslogistiikkaan kohdistuu paineita päästöjen vähentämiselle. Yksi rekkaveturi vastaa kokoluokasta riippuen vuosipäästöltään noin 40–50 henkilöautoa. Jotta liikenteen päästöjä saadaan pienennettyä, tarvitsemme Valion kaltaisia edelläkävijöitä, Gasumin myyntipäällikkö Juha-Matti Koskinen kertoo.
–Meidänkin tehtaillamme syntyy Valiolle tarpeetonta mutta biokaasun valmistukseen sopivaa jätejaetta. Toimitamme tätä raaka-ainetta Gasumille, jonka valmistamaa LBG:tä tankkaamme. Meillä on muitakin biokaasukäyttöisiä ajoneuvoja, kuten jakeluauto ja henkilöstön työsuhdeautoja. Logistiikkakokonaisuuden hiilijalanjäljen pienentäminen on merkittävää koko hiilineutraalin maidontavoitteen kannalta, sillä ajokilometrejä tulee paljon, kun maitoa ja siitä valmistettuja tuotteita kuljetetaan, Valion kehityspäällikkö Petteri Tahvanainen sanoo.
LBG-maidonkeräysauto kulkee reitillään Autoyhtymä Roimolan operoimana. Autoyhtymä Roimola kehittää ympäristöystävällisyyttä pitkäjänteisesti. Esimerkiksi kuljettajia on palkittu taloudellisesta ajotavasta vuodesta 2001 alkaen. Autoyhtymä Roimolan ympäristöystävällisyys on tunnustettu muun muassa SKAL ry:n vuoden kuljetusyritykseksi valinnalla.