Valio on jälleen suomalaisten mielestä ykkönen Sustainable Brand Index -vertailussa, joka mittaa kuluttajien käsityksiä brändien vastuullisuudesta. Tutkimus tehdään vuosittain Suomessa ja muissa Euroopan maissa. Tulosten mukaan suomalaiset arvostivat erityisesti Valion kotimaista ruoantuotantoa, laadukkaita ja terveellisiä tuotteita sekä työtä eläinten hyvinvoinnin ja ilmaston eteen.
”Meille on suuri kunnia, että suomalaiset mieltävät Valion jälleen Suomen vastuullisimmaksi brändiksi. Otamme tunnustuksen vastaan vilpittömän kiitollisina. Vastuullisuus lunastetaan tekojen, ei sanojen kautta. Mielikuva Valiosta vastuullisena yrityksenä rakentuu joka päivä, jokaisessa kohtaamisessa valiolaisten kanssa sekä tuotteidemme kautta. Erityisesti juuri nyt, kun maailma on monien muutosten ja mullistusten keskellä, on entistä tärkeämpää varmistaa, että yritysten toiminta kestää kriittistä tarkastelua”, sanoo Annikka Hurme, Valion toimitusjohtaja.
Suomalaisten kuluttajien kiinnostus vastuullisuuteen on kasvussa.
”Tänä vuonna 65 prosenttia suomalaisista kertoo keskustelevansa aiheesta säännöllisesti. Viime vuonna luku oli 60 prosenttia. Näemme myös, että kaikkein eniten vastuullisuusaiheeseen omistautuneita kuluttajia, eli ns. Dedicated-kuluttajia, on nyt 10 prosenttia, mikä on kaikkien aikojen korkein luku Suomessa”, kertoo Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Elvingsson Hedén.
”Poikkeuksellisina aikoina moni on ymmärtänyt, millaisia vahvuuksia elinvoimainen kotimainen maatalous ja ruoka-alan yritykset ovatkaan kriisien keskellä”, Annikka Hurme toteaa.
Valion vastuullisuustyö jatkuu kunnianhimoisena
Valion vastuullisuustyön keskiössä on kunnianhimoinen tavoite nollata maidon hiilijalanjälki vuoteen 2035 mennessä.
”Ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuuskato ja väestönkasvu ovat suuria haasteita ruoan tuotannolle. Tulevaisuudessa ruokaa pitää tuottaa enemmän nykyistä pienemmällä peltopinta-alalla. Samalla ruoantuotannon ympäristö- ja ilmastovaikutuksia täytyy vähentää merkittävästi. Haluamme olla osa haasteiden ratkaisua: tunnemme ympäristö- ja ilmastovaikutuksemme ja vähennämme niitä aktiivisesti. Keinojamme ovat muun muassa uudistava viljely ja hiilensidonta nurmipeltoihin, lantabiokaasun tuotanto, tehtaiden energiatehokkuustoimet ja päästövähennykset sekä maitotilakohtaiset päästövähennystoimenpiteet. Samaan aikaan parannamme määrätietoisesti eläinten ja ihmisten hyvinvointia”, kertoo Valion vastuullisuusjohtaja Hanna Hiekkamies.
Valio on 3 700 suomalaisen maitotilayrittäjän omistama, osuuskuntapohjainen yritys, joka maksaa toiminnan tuotot maitotiloille. Valion tuotteiden ja tuotannon kotimaisuus ovat suomalaisille tärkeä asia. Valion tuotteen valitsemalla voi olla varma, että raha jää kotimaahan, suomalaisille maatiloille.
”Jatkamme kunnianhimoista työtämme maidon hiilijalanjäljen nollaamiseksi 2035 mennessä sekä ihmisten ja eläinten hyvinvoinnin eteen”, Hanna Hiekkamies summaa.
Sustainable Brand Index -mittauksessa selvitetään ihmisten mielikuvia brändeistä. Sustainable Brand Index ei siis mittaa brändien vastuullisuustoimenpiteiden etenemistä tai onnistumista. Voit lukea Valion vastuullisuustoimenpiteistä ja niiden etenemisestä vuoden 2021 vastuullisuusraportista. Vuoden 2022 raportti julkaistaan myöhemmin keväällä.