Siirry sisältöön

15.5.2018

Valio perustaa Kiinaan kuluttajabrändeihin ja ruokapalveluihin keskittyvät liiketoimintayksiköt

Avajaiset

Maito- ja ruokatalo Valio on myynyt raaka-aineita kiinalaiselle elintarviketeollisuudelle yli 30 vuoden ajan. Nyt Valio on perustanut Kiinaan myös kuluttajabrändeihin ja ruokapalveluihin keskittyvät liiketoimintayksiköt. Valion tärkein tehtävä on maksaa maidosta mahdollisimman hyvää hintaa suomalaisille maidontuottajaosuuskunnille. Siksi Valio hakee tulevina vuosina kannattavaa kasvua uusilta markkinoilta. 

Valio järjesti tiistaina Shanghaissa uusiin tiloihin siirtyneen Valio China -toimiston avajaiset. Paikallisen hallinnon lisäksi mukana oli Suomesta maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä delegaatioineen.

– Olemme innoissamme uudesta Kiinan-toimistostamme Shanghain Jing’angissa, sanoo Annikka Hurme, Valion toimitusjohtaja. Olemme vieneet maitojauhetta Kiinaan vuodesta 1986, ja meillä ollut toimipiste Shanghaissa vuodesta 2008 saakka. Nyt vahvistamme paikallista tiimiä ja panostamme markkinointiin, jotta kiinalaiset kuluttajat löytäisivät Valion. Brändin rakentaminen uusilla markkinoilla on pitkäjänteistä työtä, jonka tulokset realisoituvat usein vasta vuosien kuluttua. Valio on maailman mittakaavassa pieni ja tuntematon brändi. Vielä toistaiseksi uusien markkinoiden rakentamisen kustannukset ovat suuremmat kuin niiltä saadut tuotot. Tulevina vuosina tärkein tehtävämme Kiinassa on luoda kannattavaa kasvua kuluttajatuotteistuksella.

Kiinan meijerituotteiden markkinan koko vuonna 2017 oli 376 miljardia juania (49,7 miljardia euroa), mikä on 17 kertaa suurempi kuin Suomen markkina. Markkinan odotetaan kasvavan 484 miljardiin juaniin (63,9 miljardia euroa) vuoteen 2022 mennessä (Lähde: Euro Monitor).

– Kiina on suomalaisyrityksille erittäin tärkeä markkina, ja näemme Kiinassa paljon potentiaalia, Suomen maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä sanoo. Suomalaisen maitosektorin vahvuuksia ovat tuotteiden korkea laatu sekä tuotantoeläinten terveys ja hyvinvointi. Esimerkiksi antibioottien käyttö on meillä hyvin vähäistä. Elintarvikeketjun hygienia, turvallisuus ja tuotteiden jäljitettävyys ovat kilpailuvalttejamme.

Maidon hintaan liittyvä keskustelu mediassa on ollut viime aikoina vilkasta. Valio on maidontuottajaosuuskuntien omistama yritys, jonka tehtävä on maksaa toimintansa tuotto hankintaosuuskuntiensa kautta maitotilayrittäjille. Osuuskunnat maksavat puolestaan tuottajahinnan maitotilayrittäjille.

– Kaikki se, mitä kotimaisesta raakamaidosta kestävästi voidaan maksaa, maksetaan suomalaisille maitotilayrittäjille. Myös vientimarkkinoiden rakentaminen tähtää siihen, että pystyisimme jatkossakin maksamaan osuuskuntien kautta maitotilayrittäjille Euroopan parasta hintaa maidosta. Siksi tärkein tehtävämme tulevina vuosina on parantaa viennin kannattavuutta, Annikka Hurme jatkaa.

Valio on vuonna 2014 alkaneesta maitokriisistä huolimatta pystynyt maksamaan maidosta korkeampaa hintaa kuin Euroopassa keskimäärin. Viime vuosien aikana Valio on toteuttanut myös mittavan kustannussäästöohjelman, jotta maitotilayrittäjille maksettava hinta voitaisiin turvata mahdollisimman hyvin.

Aitoja suomalaisia makuja Kiinaan

Valio aloitti yhteistyön Kiinan maatalousministeriön kanssa vuonna 1986 kiinalaisen meijeriteollisuuden kehittämiseksi. Tuolloin Valio tarjosi maidontuotannon koulutusta kiinalaisille Suomessa ja Pekingissä. Valio DEMI™ demineralisoidun herajauheen vienti Kiinaan alkoi vuonna 1990. Laadukkaan raaka-aineen ja korkealaatuisten osaamisen ansiosta tuotetta on käytetty laajalti lastenruokateollisuudessa sekä suklaan- ja jäätelönvalmistuksessa. Vuonna 2017 Valio aloitti myös kuluttajamaitojauheen tuonnin Kiinaan ja avasi verkkomyymälät JD.com- ja Tmall.com-verkkokauppa-alustoilla. Toukokuun 2018 alusta lähtien kiinalaiset kuluttajat ovat voineet ostaa Valion maitojauheita myös Keskon Alibaba-verkkokaupan kautta.

– Valion kyky voittaa kiinalaisten markkinoiden luottamus suhteellisen lyhyessä ajassa johtuu ennen kaikkea vastuullisesta liiketoimintamallistamme. Tuotteemme ovat tuoreita, turvallisia ja jäljitettäviä, sanoo Xiao Lu, Valio Chinan toimitusjohtaja.

Valio ohjaa ja valvoo tarkasti koko tuotantoketjua alkaen lehmien kasvatuksesta maidon keräilyyn, kuljetukseen, laadun tarkastukseen, raakamaidon käsittelyyn ja varastointiin asti. Näin varmistetaan tuotteiden laatu ja turvallisuus maitotilalta kuluttajalle.

– Tällä hetkellä Kiinassa on käynnissä kuluttamisen uusi vaihe. Etenkin luonnolliset, terveelliset ja ympäristöä säästävät elintarvikkeet kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän. Jatkamme tuotekategorioiden laajentamista Kiinassa. Esimerkiksi Valion suolaton voi palkittiin luokkansa parhaana World Championship Cheese Contest -juustokilpailussa vuonna 2018. Voi on kiinnostava uutuus ruoanlaitosta innostuneille kiinalaisille. Aiomme edistää myös patentoidun Eila® laktoositon -teknologian kehittämistä ja soveltamista, Lu lisää.

Lue viimeisimmät uutiset tai tutustu uutisarkistoon
Search