Valio aloittaa syksyllä uudistetun, vuoden mittaisen Valio Trainee -ohjelman yhdeksälle korkeakouluista juuri valmistuneelle ja loppuvaiheen opiskelijalle. Trainee-ohjelman tarkoituksena on valmentaa osaajia erityisesti Valion strategisille painopistealueille. Yhdeksän traineeta sijoittuu laajasti eri toimintoihin, esimerkiksi tuotekehitykseen, kansainväliseen liiketoimintaan sekä hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvien aiheiden pariin. Tarkoitus on, että nuoret ammattilaiset jäävät trainee-jakson jälkeen Valiolle töihin.
Uudistuminen ja vastuullisuus ovat Valiolle tärkeitä arvoja. Valiolla kehitetään ja valmistetaan ravitsevia ja rakastettuja elintarvikkeita, joita viedään noin 60 maahan ympäri maailmaa. Uuden Trainee-ohjelman lanseeraaminen on ajankohtaista etenkin nyt, kun nuorten korkeakoulutettujen työllistyminen on haastavaa. Valio haluaa olla mukana edistämässä korkeakoulusta valmistuvan nuoren työelämään siirtymisen ensimmäisiä askeleita.
Trainee perehdytetään Valion liiketoimintaan kokonaisvaltaisesti. Ohjelma antaa traineelle valmiudet kehittyä urallaan muun muassa erilaisiin työtehtäviin tutustumisen, mentoroinnin ja koulutusten kautta. Traineet saavat projektien ja monipuolisten tehtävien myötä vastuuta ja he pääsevät toimimaan eri sidosryhmien kanssa yhteistyössä.
“Traineella on Valiolla lukuisia mahdollisuuksia laajentaa omaa osaamistaan kiinnostuksensa mukaan. Trainee saa meiltä eväitä oman työn kehittämiseen ja ammatillisen suunnan löytämiseen. Tarjoamme kansainvälisesti kasvavan, tulevaisuuteen innokkaasti katsovan ja suomalaisten rakastaman ruokatalon mahdollisuudet. Valiolta löytyy uramahdollisuuksia vaikka mihin”, henkilöstön kehittämisestä vastaava johtaja Raisa Jyrkinen kertoo.
Valion kumppanina Trainee-ohjelman rekrytoinnissa toimii aTalent. Haku Valio Trainee -ohjelmaan on auki 20.5. saakka aTalentin sivuilla. Kannattaa hakea rohkeasti mukaan, sillä traineelta ei vaadita pitkää työkokemusta, vaan tarkoituksena on kehittyä monipuolisesti ohjelman aikana ja siirtyä kohti vaativampia tehtäviä vuoden kuluessa.
Valion trainee-ohjelman kautta kiinnostavalle uralle
Valiolla kolme ja puoli vuotta sitten traineena aloittanut Aino Aho on ehtinyt toimia Valiolla jo neljässä eri markkinointiroolissa. Tänä päivänä hän toimii Valio Oddlygood® brändin sekä marjakeitto- ja mehutuoteperheiden markkinointipäällikkönä.
Trainee-jaksonsa aikana Aino yllättyi, kuinka kattavasti valiolaisten työ näkyy ruoan elinkaaressa alkutuotannosta ihmisten ruokapöytään. Se on auttanut ymmärtämään markkinointia elintarvikealalla kokonaisvaltaisemmin.
”On ollut opettavaista nähdä, miten alkutuotanto eli työ maatilalla vaikuttaa koko liiketoimintaan ja mitä annettavaa puolestaan meillä markkinointitiiminä on sinne.”Ainon ja kahden muun traineen matkasta Valiolla voit lukea lisää blogitekstistä Traineesta oman alan asiantuntijaksi: kolme uratarinaa Valiolta.
Lisätietoja trainee-ohjelmasta