Siirry sisältöön

23.4.2024

Valio tutki, miten suomalaiset kokkaavat ja leipovat – lanseeraa Valio Keittiön -kokonaisuuden

Uutuudet Valio Keittiön 2024

Valio selvitti suomalaisten suhtautumista ruoanlaittoon ja leivontaan kyselytutkimuksella, johon vastasi lähes 1000 suomalaista. Tulosten mukaan arkiruoanlaitto ja leipominen koetaan mieluisiksi tavoiksi osoittaa välittämistä ja pitää yllä sosiaalisia suhteita läheisten kanssa. Valio vastaa uudella Valio Keittiön -tuote- ja palvelukokonaisuudellaan kotikokkaajien ja -leipojien tarpeisiin saada keittiöönsä iloa ja inspiraatiota ja varmuus onnistumisesta.

”Tavoitteenamme on palvella jokaista kotikokkaajaa ja -leipojaa aina vain paremmin. Meille on kertynyt vuosien mittaan mittavasti ymmärrystä ja tietoa, mitä kotikeittiöissä tapahtuu, ja haluammekin tarjota kaikenlaisiin keittiöihin ympäri Suomen onnistumisia sekä iloa ja inspiraatiota toimivien Valio Keittiön -tuotteiden ja parhaiden lisäpalveluiden kautta”, Valion kategoriapäällikkö Johanna Izarra sanoo.

Valio Keittiön -kokonaisuus yhdistää Valion ruoanlaiton ja leivonnan tuotteet yhtenäisen visuaalisen ilmeen alle. Valion palvelut, kuten reseptiikka sekä vinkit ja opit ruoanlaittoon yhdistyvät tuotteisiin pakkausten QR-koodilla.

97 % suomalaisista kokkaa säännöllisesti*

Lähes kaikki suomalaiset (97 %) kokkaavat kuukausittain*. Valio toteutti maaliskuussa 2024 internet-tutkimuksen suomalaisten arkiruoanlaitosta ja leivonnasta. Vastaajina oli 932 iältään 18-74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus toteutettiin Norstat Suomen kuluttajapaneelissa.

Lähes 70 % suomalaisista katsoo olevansa kokeneita ruoanlaittajia, ja 61 % ilmoittaa nauttivansa ruoanlaitosta. Kokeneisuus näkyy myös käytännössä siinä, että yli 60 prosentille vastaajista reseptit ovat lähinnä suuntaa antavia ohjeita, joita sovelletaan oman maun ja tilanteen mukaan. Enemmistö, 59 %, kuitenkin katsoo, että ruoanlaitto saisi viedä mahdollisimman vähän aikaa.

Arkiruoanlaiton kohdalla ajankäytön merkitys korostuu. Noin puolet vastaajista kertoo hyödyntävänsä arkiruoan valmistamisessa erilaisia ruoanlaittoa helpottavia tuotteita, kuten marinoituja ja valmiiksi maustettuja tuotteita, ja erityisesti tätä tarvetta on lapsiperheissä, joista 65 prosentissa käytetään näitä tuotteita.

Arkinen ruoanlaitto koetaan monin tavoin myönteiseksi

Arkiruoanlaitto koetaan kuitenkin monin tavoin myönteiseksi. Ainoastaan 13 % vastaajista ei löydä siitä mitään myönteistä.

  • 87 % nauttii arkiruoan syömisestä – se on hyvän makuista
  • 85 % nauttii siitä, että arkiruoka on laadukasta ja ravitsevaa
  • 70 % nauttii saadessaan laittaa perheelle ruokaa, josta he pitävät
  • 66 %: lle arkiruokahetki on tärkeä yhteinen sosiaalinen hetki
  • 64 % kokee onnistumisen elämyksiä ruoanlaitossa
  • 50 % kokee arkiruoan ideoinnin ja suunnittelun mukavaksi
  • 46 %:lle arkiruoan valmistus on mieluisaa omaa aikaa

Arkiruokaa laitetaan haasteista huolimatta, ja 54 % vastaajista ei kokenut arkiruoanlaittoa millään tavoin haastavaksi. Suurimmaksi haasteeksi nousi arkiruoanlaiton pakollisuus – ruokaa on pakko laittaa, vaikkei aina ei huvittaisi. Haasteiksi koettiin myös ajan ja inspiraation puute sekä se, että ruoanlaitto tuntuu käytännössä hankalalta (esim. pilkkominen, jälkien siivoaminen).

”Arkiruoanlaitossa taiteillaan sen hyvää tekevien vaikutusten ja erityisesti ajan ja hyvien ruokaideoiden riittämisen välillä. Ajankäytön ja sopivien reseptien löytämisen haasteet korostuvat erityisesti lapsiperheissä. Ruoanlaitto on parhaimmillaan mukavaa ja nautinnollista, mutta etenkin kiireisessä arjessa sen eri vaiheisiin kaivataan helpotusta”, Valion tutkimuspäällikkö Sara Helminen sanoo.

Suomalaiset leipovat hyvää

Valio selvitti tutkimuksessa myös suomalaisten suhdetta leipomiseen. Useimmille leivonnassa on parasta herkullinen lopputulos, se että saa juuri sitä mitä haluaa. Leipominen vaikuttaa olevan ennemmin naisten juttu, miehet eivät juuri leivo tai ovat epävarmoja taidoistaan. Alle 25-vuotiaat kokevat arkiruoanlaiton muita ikäryhmiä useammin ”pakolliseksi pahaksi”, mutta leipominen vaikuttaa olevan heille mielekkäämpää.

Vastaajat saivat valita yhden, itseään leipojana parhaiten kuvaavan väittämän. Näin he valitsivat:

  • 31 % leipoo lopputuloksen vuoksi – koska tietää saavansa itse tehden herkullisempaa kuin kaupasta, ja juuri sellaista kuin haluaa.
  • 22 % ei leivo ollenkaan eikä leipominen kiinnosta.
  • 18 % leipoo harvoin, koska on epävarma omista taidoistaan. Voisi leipoa useammin, jos saatavilla olisi tuotteita tai reseptejä, joilla onnistuisi varmasti.
  • 16 % nauttii leipomisen prosessista ja leipoo mieluiten yksin rauhassa, leipomisen hetkeen keskittyen.
  • 8 % :lle leivonta on harrastus, jossa he haluavat kehittyä aina taitavammiksi ja oppia lisää.
  • 6 % leipoo tavan vuoksi – koska on tottunut siihen, että taloudessa leivotaan säännöllisesti. Leivonnalla ilahdutetaan läheisiä ja siirretään myös perheen tai suvun perinteitä eteenpäin esimerkiksi omille lapsille.

”Itsensä toteuttaminen, hyvät lopputulokset, muiden ilahduttaminen ja leivonnan aiheuttama hyvä fiilis ovat pääsyitä leipoa”, Helminen kiteyttää.

Valio Keittiön -kokonaisuutta kehitetään pitkäjänteisesti

”Valio Keittiön on kehitetty pidemmän kaaren kuluttajaymmärryksemme pohjalta – vastaamme siihen, mitä ihmiset ruoka-alan toimijoilta toivovat ja odottavat. Keräämme jatkuvasti uutta tietoa ja palautetta, joiden perusteella kehitämme Valio Keittiön -kokonaisuutta eteenpäin. Olemme pitkäaikaisesti sitoutuneet kehittämään näitä tuotteita ja lisäpalveluita, kuten reseptiikkaa, mobiilisovellusta ja kohtaamisia kuluttajien kanssa”, Johanna Izarra kertoo.

Valio Keittiön -tuotteistoon kuuluvat Valion tutut ruoanlaiton klassikkotuotteet, kuten kuohukerma ja kermaviili. Lisäksi yhteisen, helposti kaupan hyllystä löytyvän ilmeen alle sukeltavat kokkausta helpottavat valmiiksi maustetut leivonta- ja ruoanlaittotuotteet kuten maustetut rahkat ja maustetut ruokakermat. Valio kehittää leivonnan ja ruoanlaiton tuotteistoa myös aina uudenlaisilla tuotteilla ja ajankohtaisilla makuvaihtoehdoilla. Tuotteiden käytössä tukena on jatkuvasti kasvava, yli 5000 reseptiä sisältävä valio.fi-palvelu sekä ominaisuuksiltaan kokkaajan ja leipojan luottokaveriksi kehitetty mobiilisovellus.

Kevään 2024 Valio Keittiön -uutuuksia ovat muun muassa ensimmäinen kotimainen mascarponejuusto sekä uusi kookos-lime-maku suosittuun maustettujen rahkojen valikoimaan. Uutuudet esiteltiin ensimmäistä kertaa Ruoka 2024 -messuilla Helsingin Messukeskuksessa, ja ne tulevat Valion verkkosivuille sekä kaupan hyllyyn 23.4. alkaen.

*97 % suomalaisista laittaa ruokaa vähintään kuukausittain. Lähde: Valio Brand Tracking 2024, Nepa Insight Oy, 18-74-vuotiaat suomalaiset, N=8132

Lue viimeisimmät uutiset tai tutustu uutisarkistoon
Search