Valion vuoden 2019 vastuullisuusraportti on julkaistu. Jatkoimme työtämme ympäristön, eläinten ja ihmisten hyvinvoinnin parantamiseksi.
”Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on osoittanut, että vastuullisuudesta ja ruokaturvasta huolehtiminen on 2020-luvulla tärkeämpää kuin ehkä koskaan ennen. Meidän tehtävämme on varmistaa, että koteihin saadaan ruokaa kaikissa tilanteissa. Suomessa ruokahuolto toimii myös poikkeusoloissa. Siitä kiitos kuuluu suomalaisille, jotka valitsevat ostoskoriin kotimaista myös tavallisina aikoina. Yhdessä varmistamme, että paikallinen ruoantuotanto säilyy: pellot pysyvät viljeltyinä, tuottajien ammattitaito korkealla ja tehtaiden pyörät pyörimässä”, sanoo Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme.
Ajankohtaisia nostoja raportista:
Maidontuottajien omistama − kaikki tuotot tiloille
- Valio on 4 700 suomalaisen maidontuottajan omistama yritys, ja maksamme kaikki tuotot maitotiloille osuuskuntien kautta.
- Maksamamme maidon hinta pysyi vuonna 2019 keskimääräistä EU-hintaa korkeampana.
Ilmastotyömme eteni
- Tavoitteenamme on nollata maidon hiilijalanjälki vuoteen 2035 mennessä. Työmme painopiste on päästöjen vähentämisessä, ei niiden kompensoinnissa.
- Olemme kouluttaneet 250 maitotilayrittäjää hiiliviljelijöiksi yhdessä Baltic Sea Action Groupin kanssa, otimme kierrätysmuovia käyttöön pakkauksissamme, kehitimme hiilijalanjälkilaskentaa ja sitouduimme asettamaan Pariisin sopimuksen mukaiset tieteellisesti arvioidut ilmastotavoitteet.
- Isoimmat haasteemme liittyvät lannan kierrättämiseen polttoaineeksi sekä soista raivattujen peltojen päästöjen vähentämiseen. Näihin etsimme ratkaisuja yhdessä kumppaniemme kanssa.
Eläinten hyvinvointia parantaen
- Vuonna 2019 noin 95 prosenttia maidosta tuli tiloilta, jotka saavat vastuullisuuslisää. Edellytyksenä on muun muassa eläinten ennakoiva terveydenhuolto, esimerkiksi eläinlääkärin säännöllinen terveydenhuoltokäynti.
Suomen vastuullisin brändi 7. kerran
- Suomalaiset valitsivat Valion Suomen vastuullisimmaksi brändiksi Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Ihmiset pitävät tärkeinä erityisesti Valion kotimaisia tuotteita, eläinten hyvinvointia ja ympäristön kannalta kestäviä pakkauksia.
Uudet tuotteet vastaavat kaupassakävijöiden toiveisiin
- Valion vuosi oli liiketoiminnan näkökulmasta hyvä. Liikevaihto kasvoi noin kolme prosenttia 1 787 miljoonaan euroon. Moni uutuuksistamme vastasi ajankohtaisiin trendeihin: PROfeel® vanukkaat välipalatrendiin, Valio Oddlygood® kasvipohjaisten tuotteiden kysyntään, ja Valio Eila™ NUTRI F+ maitojauhe ikääntyneiden ravitsemukseen.
Lue lisää tilinpäätöstiedotteesta 27.3.2020: