Valio ajan hermolla jo vuodesta 1905
Valion tuotteet eivät synny tyhjästä. Niiden taustalta löytyy sekä kuluttajien että ympäröivän yhteiskunnan toiveita ja tarpeita. Ruoka, ruoanvalmistus ja sen trendit ovat mihin tahansa muotiin verrattavia: ne heijastavat aikaa, sen arvoja ja asenteita. Valiolainen tuotekehitys ja tutkimus pyrkii valmistamaan tuotteita, jotka ovat oman aikansa kuvia, tai jopa niiden edelläkävijöitä.
Mistä kaikki alkoi: A.I. Virtasen jalanjälkiä tähän päivään
Valion laboratorio, nykyisen Tutkimus ja tuotekehitys –yksikön edeltäjä, avasi ovensa vuonna 1916. Sen perustamispäätöstä puoltaneen johtokunnan lausunto heijastaa tuolloisen ajan henkeä: ”Vain maa, jossa koko talous perustuu tieteeseen, voi saavuttaa ja pitää johtopaikan valtioiden välisessä taloudellisessa taistelussa. Meijeriala on vain toimialan yksi haara. Sen kehittämiseen tarvitaan tiedettä siinä missä muillakin aloilla.”
1910-luvulla Valio laajensi toimintaansa voin lisäksi muidenkin meijerituotteiden kauppaan ja juustojen valmistukseen ja laadun kehittämiseen. Artturi I. Virtanen aloitti työt Valion laboratoriossa ja nousi sen johtajaksi vuonna 1921. Hänen tutkimustyönsä tuloksiin perustuu myös Valio Emmental juuston nykyinen, kansainvälisestikin korkealle arvostettu laatu. Sen perusta on lehmien oikeassa ruokinnassa ja hyvälaatuisessa, puhtaassa maidossa, mutta myös hapatteiden käytössä ja juuston kypsymisen ymmärtämisessä.
Monet tänäkin päivänä myynnissä olevat Valio juustot on kehitetty 1930-luvulla, jolloin kotimaiset juustolat oppivat osin ulkomailta haettujen vaikutteiden ansiosta valmistamaan erilaisia juustoja, ja tarjosivat niitä Valiolle myyntiin. Tältä ajalta on peräisin esimerkiksi Valio Turunmaa™. Valio Koskenlaskija@ sulatejuusto myös tuolloin päivänvalon ja juhlii tänä vuonna 80-vuotista taivaltaan. Sulatejuuston valmistus alkoi alun perin Valio emmental juustojen sivutuotteena, ja se oli kätevää tuon ajan oloissa hyvän säilyvyytensä vuoksi.
”Reseptit ja neuvonta saivat uudenlaista merkitystä 1970-luvulla, jolloin kiinnostus kevyempään ja terveellisempään ruokaan kasvoi”